Terbaik sepanjang zaman

kok dilipek sobosa kuku, kok dibontang sobosa alam,
kok hanyut dipinteh, kok tonggolam disolam,
kok datang biar nampak muko, kok poie biar nampak belakang,
kok jauh diimbau, kok dokek digamit,
seuntai salam, sejambak kato,
selamat meluncur, pembaco sumo.

Jumaat, 26 Jun 2009

Cuti-cuti Luar Nogori: Sg Koyan, Tersang, Sg Klau [Part 1]

luar nogori ni maksud eh bukan dalam nogori sembilan... jangan ado yang salah paham pulak yo...

nak dijadikan cito, pado rabu yang lopeih, lobeih kughang pukol 5 potang, eden dapek panggilan telepon dari kawan den, Encik Don. dio ajak den toman dio poie Sungai Koyan, Pahang, sobab nak bertolak malam tu jugak, dan dio sorang-sorang. memandangkan eden da takdo kelas, eden pon setuju yo la. laie pon tongah boring duduk kek hostel... dio koba pkol 6 dio sampai. jadi den pon siap2 lah.

pkol 6 dio jomput den dari kolej. mulo2 poie anta istri eyh balik umah dulu kek somban. sompek la den singgah minum dulu kek umah eyh kojap. dalam pkol 7, kami pon bertolak ko Sungai Koyan. En. Don nak lalu highway karak, lalu ikot kolumpo. sobab eyh, ari dah golap. kalau lalu kek kolo klawang kang, tak tau lah macam mano... dah lah jalan situ golap yo, harap kek lampu keto yo kang. nak bagi sodap ati, lalu lah kolumpo...

sampai kek kolumpo dokek2 pkol 8 la jugak. maso tu hujan dah kek kolumpo. yang paling tak best kek kolumpo ni, bilo time camnie dio mosti jem... kok jem buleh sapu kek roti takpo lah... ni jem yang tak buleyh nak makan punyo... yang paling torok skali kek wangsamaju... jem eyh merangkak-rangkak... bilo dah nak lopeih, baru la tahu punco eyh... ado pokok tumbang kek tongah jalan... ha tu lah DBKL ni, dulu maso pokok tu tak tumbang taknak ditobang, ni dah tumbang, kan da susah nak kono potong2 lah, nak kono berosih an jalan laie... pokok dek kau lah**...

lopeih dah nek sampai gombak, toruih an laie perjalanan sampai masuk karak...
den da banyak dongar cito pasal hiway karak ni... tapi, tawakal yo la kan...
dah lamo ghaso eyh tak lalu terowong... terowong karak ni memang panjang, kot takdo la lampu dalam tuh, mau tak nampak apo.. macam dalam guo lah... tapi punya pandai eyh manusio ni, torang bondorang dibuek eyh terowong karak tuh... macam dah ari siang pulak maso den lalu tuh...

lopeih terowong karak, lalu plak genting highland... memang tompek2 ni koreih belako, kiri kanan batu yo sumo eyh [den berselorah yo...]

perjalanan agak lancar sampai ko bentong... kami singgah makan...
ado satu tompek ni namo eyh ketari stop... ado buek gulai kawah... den ngan kawan den yang lapar ni singgah la nak try gulai kawah... nak tau jugak macam moano roman eyh gulai kawah lel bentong ni...
gulai kawah kek ketari stop ni macam sup daging, tapi dimasak dalam kawah la...
den order gulai kawah ngan sayur campur... boleh masuk kategori lazat la sobab habih la den sopah sumo eyh... hehehe

bersambung...

Tiada ulasan:

Peluncur Professional

sapolah den ni....

Foto saya
given name is FAARIS, nicknamed hubahuba on the net. nama diberi ialah FAARIS. di internet saya lebih senang dikenali sebagai HUBAHUBA.