Catatan

Tunjukkan catatan dari September, 2009

Konvoi Raya N9 2009 [part 3]

Imej
Maso nak poie ko melako tuh, icam poie singgah ko tampin dulu. Nak amik awek eyh, yang baru sampai dari bahau. Den pulak toruih yo lah jalan ko melako lalu nanin, naning, alor gajah, cheng, pulau gadong sampai la klebang. Umah huda kek pantai klebang.

Konvoi Raya N9 2009 [part 2]

nak poie rombou kami lalu hiway sonang. Den singgah isi minyak kek hentian somban. Den jugak amik kesempatan ni untuk topup touch n go bapak den. Den tambah tak banyak pon, doploh inggit yo. dah siap sumo, den pocut la balik ko rombau.

Den kluar kek tol pedas linggi. Tol ni jauh jugak la dari jalan utamo rombau. rumah syura pulak kek dopan simpang jalan utamo ngan jalan poie hiway. jadi takdo la jauh bona. sampai kek umah syura, kami sumo disambut oleh syura ngan abah eyh. omak eyh kojo.

Konvoi Raya N9 2009 [Part 1]

Seremban, 26 September
Pada hari sabtu yang lopeih, den dan beberapo laie orang kawan sekolah lamo den dari SPBI jompo berjayo menjalankan aktiviti berayo beramai-ramai. Konvoi kali ni dicadangkan oleh Azmir selaku ketuo eyh. Peserta-peserta konvoi termasuk Hisham [Icam], Zulhaizar [Z], Farid [Imam], Umairah [Umai], Zafirah [fira] , Syura [Dokter] dan Hidayah [Propel] <---- HAHAHA :D

Den sendiri bertolak dari tampin pkol 7.30 pagi. Den poie jompot Zafirah kek umah eh nek keto abah den. Lopeih tu, kami poie ko gadong plak amik Umairah. Umairah da siap sojak pkol 7 pagi laie sobab den koba nak kuar pkol 7. Sian deyh, lamo nunggu. Maso jompot Umai, adik eyh nak tumpang poie ko Somban. Jadi, den anta dulu adik eyh poie Terminal 1 sblom poie berkumpo kek Senawang.

Minal aidil wal faizin

Kullu am wa antum bikhair...

=semago tahun dan anda semua dalam kedaan baik

Taqaballahu minna waminkum soliha amala

=semoga allah menerima dari ku dan dari kamu semua amalan yang solih

ini antara ungkapan2 yang baik untuk kita ungkapkan dihari raya...

semoga kita lebih memahami erti disebalik idulfitri dan bukannya amalan dan pengaruh budaya hedonism dan materialistik.

Betulkan yang biasa, biasakan yang betul

ungkapan ni diucapkan oleh cikgu bahaso melayu den maso sekolah monongah dulu. maso tingkatan 3 kalau tak silap den la.

cikgu den koba dulu cikgu dio yang cakap camtuh.

tapi den tak tau la cikgu dio yang mano.

tapi, yang penting kek sini... maksud tersirat kek sebalik ungkapan tuh sendiri.

bilo den tengok kehidupan seharian... den nengok banyak mondo yang tak boto tapi totap menajdi kebiasaan kito sumo.

Malam-malam kemuncak

dah nak masuk poso ko 19...
ni da kiro antaro malam-malam terakhir ni...
mintak2 dapek laie la cubo laie tawun dopan...

[Tampin Stories]: Main api...

"bakar ape tu?" den memulokan bicaro.
"sampah" adik M memberi reaksi
"adik tau tak pembakaran terbuka macam ni tak elok?"
....
"pernah dengar pemanasan global?"
"pernah" jawab adik M.
"lapisan ozon makin nipis..." adik P menambah.
"[cerdik jugak budak2 ni]" den berbisik dalam ati...

Bunga Ceri dan Bunga Dedap

Imej
Bungo ceri bungo dodap.
bondo free memang sodap.

bilo nak belanjo buko ni?

Berfikir dan Belajar

Imej
Learning without thinking is useless, thingking without learning is dangerous
Confucius

paham tak maksud pemikir agung dari china ini?

sila abaikan bush yang sedang konpius tuh