Terbaik sepanjang zaman

kok dilipek sobosa kuku, kok dibontang sobosa alam,
kok hanyut dipinteh, kok tonggolam disolam,
kok datang biar nampak muko, kok poie biar nampak belakang,
kok jauh diimbau, kok dokek digamit,
seuntai salam, sejambak kato,
selamat meluncur, pembaco sumo.

Isnin, 28 September 2009

Konvoi Raya N9 2009 [Part 1]

Seremban, 26 September
Pada hari sabtu yang lopeih, den dan beberapo laie orang kawan sekolah lamo den dari SPBI jompo berjayo menjalankan aktiviti berayo beramai-ramai. Konvoi kali ni dicadangkan oleh Azmir selaku ketuo eyh. Peserta-peserta konvoi termasuk Hisham [Icam], Zulhaizar [Z], Farid [Imam], Umairah [Umai], Zafirah [fira] , Syura [Dokter] dan Hidayah [Propel] <---- HAHAHA :D

Den sendiri bertolak dari tampin pkol 7.30 pagi. Den poie jompot Zafirah kek umah eh nek keto abah den. Lopeih tu, kami poie ko gadong plak amik Umairah. Umairah da siap sojak pkol 7 pagi laie sobab den koba nak kuar pkol 7. Sian deyh, lamo nunggu. Maso jompot Umai, adik eyh nak tumpang poie ko Somban. Jadi, den anta dulu adik eyh poie Terminal 1 sblom poie berkumpo kek Senawang.

Pagi tu jugak, Farid tepon den, koba eyh nak ikot. Dio nek moto dari cheras lopeih tu tumpang nek keto kek somban. Maso dio da sampai somban, Azmir jompot dio. Icam pulak da lamo sampai kek Doll Tomyam, tompek berkumpo yang asal. Tapi takdo sorang pon yang poie situ. jadi dok melangok la dio sorang2 kek situ sampai den dapek arahan dari Azmir suroh poie kek tangki air. Den tunggu Icam sampai. Bilo dah nampak keto eyh, kami pon bergerak semulo poie umah azmir. Si Farid ngan Z menunggu kami kek topi jalan. Lopeih da jumpo, Z tunjuk jalan poie umah Azmir.

Kek umah Azmir, kitorang dok la bincang nak poie mano, sambil2 makan kuih ngan minum teh. Keputusan eyh, umah keduo ialah umah Z. Farid tinggal an moto eyh kek umah azmir dan nek seketo ngan den.

Umah Z takdo la jauh mano dari umah Azmir. Kek umah Z, kami sumo makan mee goreng ngan air Long Chan. Maso tu jugak, umah Z tongah komeih2 nak siapkan untuk ari kenduri. abang eyh nak kawen, bukan dio.

Maso tu jugak, Dayah baru yo sampai kek hiway senawang dari Muar, naik bas... Kono la den amik dio kek topi hiway senawang, sobab bas eyh tak masuk somban. Den bawak sekali Icam ngan Azmir toman an. Asal eyh nak suroh Icam yang amik tapi dio koba nak ghaso nek keto den. Jadi den pon ikot an yo lah.

Maso den da naek hiway tu, nampak la si dayah tongah bawak beg sambil jalan kaki kek topi hiway. Dio pakai baju oren. [punco lokek namo propel hari tuh]. Den beronti dan Azmir poie la tolong bawa beg si Dayah. Masuk yo Dayah dalam keto, icam da mulo menyakat. Dikoba eyh macam propel la, macam bibik la, den golak yo lah...

Den patah balik poie ko Umah Z. Ikhwan ada samo maso tuh. Dio nak ikot samo berkonvoi tapi dio ado hal len. jadi tak dapek la nak ikot. Cadangan umah ketigo yolah umah Bell kek somban 2. Kami beransur dari umah Z.

Sebelum poie umah Bell, kami singgah dulu isi minyak. Maso tu lah baru dapek tau yang Bell xdo kek umah. Jadi tuka plan, toruih poie umah Icam kek Nilai. Den masuk hiway pakai touch n go si Farid. sekali tengok baki eyh RM1.80, kono la kuar balik kek exit rasah lopeih tu amik tiket.

Sampai kek umah Icam da puko 11.30 pagi. Omak eyh baru nak masak lontong, jadi kami tunggu la lamo skit kek situ. Borak2 cito masing2. Satu bondo yang menarik perhatian kami maso kek umah icam ialah sebuah tulisan khat bersaiz tingkap umah kek ruang tamu eyh. Ingatkan Icam yang buek, kosan eyh Imad punyo khat. Icam ponah jadi PA Imad maso marhaban di Astro. Tu yang dio dapek amik Khat Imad tuh. Kek umah Icam tu jugak den tepon Timah dan lotak loudspeaker. Dio pon tak dapek join sobab nak kono balik Kulim. Jadi bertambah kepoh la rayo kek umah Icam tu.

Bilo da siap lontong eyh, kami pon samo2 menjamu selero. Sodap la makan lontong paneih2. Omak Icam memang tukang masak yang best. [taktik2 nak menjadi bakal adik ipar... hahaha]. Omak Icam dah abih masak dio pon join borak samo. Lagi la kepoh tongah ari tuh. Pkol 12.45 kami pon beransur dari umah Icam, nak poie ko Rombau pulak, nogori beradat...

[to be continued]

7 ulasan:

~ B!3B berkata...

Suke btul ko wat cite part by part kn...

hubahuba berkata...

well it is my style :p

~ B!3B ~ berkata...

ko x sian ko dgn org yg baco kono tggu lamo bru cito ko nie hbs... walhal cito eh tuk satu hari yo...

hubahuba berkata...

eh, this is my blog...

mr reed berkata...

propel o propel.......hahah

hubahuba berkata...

tak bayek tau... cian dier...

hambaNya berkata...

wey... xya kesian2 kt aku...
aku xkesah pn...
propel ok wut...
dr pro*ol >< hehe

Peluncur Professional

sapolah den ni....

Foto saya
given name is FAARIS, nicknamed hubahuba on the net. nama diberi ialah FAARIS. di internet saya lebih senang dikenali sebagai HUBAHUBA.