Betulkan yang biasa, biasakan yang betul

ungkapan ni diucapkan oleh cikgu bahaso melayu den maso sekolah monongah dulu. maso tingkatan 3 kalau tak silap den la.

cikgu den koba dulu cikgu dio yang cakap camtuh.

tapi den tak tau la cikgu dio yang mano.

tapi, yang penting kek sini... maksud tersirat kek sebalik ungkapan tuh sendiri.

bilo den tengok kehidupan seharian... den nengok banyak mondo yang tak boto tapi totap menajdi kebiasaan kito sumo.

sebagai contoh e la kan, kito da tau tak peraturan jalan raya simpang tu tak buleh masuk kanan, tapi dilanggar e jugak. bukan sorang duo... bergilir-gilir pulak tuh. akibat eyh, jalan pon jem.

janganlah kito sumo momontingkan diri sendiri. sampai orang lain pulak dapek susah.

kadang2 kito amik mudah perkaro remeh temeh ni tapi itu lah sobona eyh yang menggambarkan peribadi kito sumo.

selamat memperbaiki diri sendiri.

Ulasan

sarah berkata…
Salam..
yaa boto tuu
sokong2x..
hubahuba berkata…
sokongan anda amat dihargai
itu kn ayat bapa angkat hang..cikgu izan..hang bapa angkat hang pn lupa..
hubahuba berkata…
aku rasa bukan cikgu izan la... ade sorang lagu cikgu BM kita, yang tiggal kat kg jawa tuh... ala kat taman aku tuh... ntah ahpe name ntah taman tu... ngan cikgu2 nyer nama skali aku lupa... haha
bapak angkat hangla..die ckp cmtu sbb comment seni khat abg syirul hang..kn abg syirul hang pndai wat khat..
hubahuba berkata…
aku rasa bukan insiden tu yang buat aku igt pepatah ni. sebab time tu cikgu BM yg kg jawa tu terangkan sendiri kenapa dia cakap ungkapan ni. penerangan panjang lebar.

ps: aku ni memang takde bakat jadi perawi hadith. lupa je. huehuehue.

Catatan popular daripada blog ini

Tips Catur Bistari

Pasar Malam

Kuala Pilah = Nasi Lemak, Gulai Kuning, Gula Enau dan Rojak Mee