Terbaik sepanjang zaman

kok dilipek sobosa kuku, kok dibontang sobosa alam,
kok hanyut dipinteh, kok tonggolam disolam,
kok datang biar nampak muko, kok poie biar nampak belakang,
kok jauh diimbau, kok dokek digamit,
seuntai salam, sejambak kato,
selamat meluncur, pembaco sumo.

Sabtu, 5 Disember 2009

Cuti-cuti luar nogori: Bertugas di Pengkalan Balak [Part 2]

Untuk hari keduo, eden da kono bangun seawal jam 4.30 pagi. Tapi, pkol 3 pagi, ado plak insiden yang agak melucukan.
Bilik kami berjiran dengan bilik peserta kem perempuan. Budak2 ni tak tido agak eyh, jadi pkol 3 pagi tu da dikotok eyh pintu bilik kengkawan sumo. Bilik kami pon tak terlopeih dari menjadi mangso ketukan mereka.
Yang lucu eyh, pintu bilik kami tak berkunci. Lupo…
Jadi diorang ni da ketuk2, pegi pulak bukak pintu… sekali tengok kami suma lelaki dalam bilik tu, mereka pulak yang terkojut… "eh orang lelaki la!"
Copek2 diorang lari poie bilik diorang semulo, kitorang pulak masih tak pueh laie tido, tido pon pkol 2 agak eyh baru dapek lolap, jadi eden pon sambung laie la…
Pkol 4.30 pagi, jam telepon den bunyi.
Den pon siap2 la nak poie aktiviti qiamullail yang diketuai oleh ustaz Azman.
Sampai2 yo kek dewan PSR, ustaz da tunggu. Ado beberapa budak laki-laki tolong bontang sejadah sumo… pagi tu kami buek solat taubat dan solat hajat.
Sementaro tunggu masuk subuh, den sompek lolap kojap. Memang ustaz azman dan susun macam tu, dio stop aktiviti qiamullail 15 minit sebelum masuk waktu, nak bagi can orang macam den ni tido kojap. Hahaha
Lopeih subuh, ustaz azman sampaikan kuliah subuh. Khusyuk boto budak2 ni donga. Lopeih kuliah subuh, budak2 ni ado aktiviti senaman. Den pulak poie serapan cekodok geragau dengan ustaz azman, mr don dan ujang. Lopeih sarapan naik ateih kojap, amik sekolap pon jadi lah… pkol 8.30 pagi da mulo dah aktiviti ceramah semulo.
Maso Mr Don bagi ceramah tu, den bersungguh-sungguh tak nak terlelap tapi ontah macam mano den hilang jugak sekali duo. Nasib baik la den da cari port yang agak tersorok… tapi masalah eh den kek dopan… ah pedulik kan lah… budak2 ni pon samo yo…
Maso latihan dalam kumpulan den agak sogar la skit, sobab banyak bergorak sumo. Kalau duduk ontok yo, memang la hanyut…
LDK amik maso sampai tongah ari, lopeih lunch ado tayangan video pelajar cemerlang. Best plak tengok kisah kejayaan siti fatimah yang dapek 18A maso SPM 2006… patut menjadi contoh kepado sumo pelajar2 yang lain...
Potang tu, budak2 ni poie bersenam, den pulak balik bilik, berehat. Maso tu jugak, Mr Don ado buek mesyuarat antaro kami, ado la bincang skit2 pasal program yang diajalankan ni. Potang tu jugak, den sodio an satu modul tambahan untuk memaksimumkan penggunaan masa ceramah untuk malam tu.
Pkol 6.30, den poie makan malam. Den makan ngan Mr Don yo, sobab ujang baru bangun tido, dio ntak siap laie.
Lopeih solat maghrib, Ustaz S pulak bagi ceramah. Yang kali ni den memang fail boto. Tersonggut-songgut den kek topi dinding tuh… last2 maso sesi soal jawab, den pon cabut masuk bilik, pojam mato seploh minit. Den bangun yo, topat2 yo orang solat isyak. Memang langkah kanan orang koba.
Habih solat, maso untuk slot ceramah. Tapi, sebelum ceramah mulo, den start dongan modul yang den buek potang tadi. Modul ni nak uji sejauh mano kepekaan peserta dengan gejala sosial yang berlaku di sekeliling mereka. Mulo2 den bercerito la pasal gejala sosial yang den tau. Lopeih tu suroh diorang pulak tulih kek ateih korteih. Solosai sumo menulieh.. mr Don pilih beberapo karya2 agung untuk dikongsi bersama peserta lain…
Sebelum ceramah bermulo, Mr Don menegur beberapa mengenai sikap peserta yang kurang enak diperlakukan. Biasolah, budak2 kok x ditogo kang makin beyga lak dey…
Sesi ceramah tamat pkol 10.45 malam. Peserta sumo dinasihatkan untuk tido awal. Kitorang pulak, kuar ko masjid tanah, isi minyak keto. Lopeih tu singgah makan kojap. Sian ujang x makan potang tadi. Malam tu ustaz azman ikot kami sekali. Jadi sompeklah kami bertukar-tukar pendapat.
Malam tu, sobab da ponek bona, sampai yo hotel toruih lolap.
[Bersambung… da macam drama nur kasih la pulak…]

Tiada ulasan:

Peluncur Professional

sapolah den ni....

Foto saya
given name is FAARIS, nicknamed hubahuba on the net. nama diberi ialah FAARIS. di internet saya lebih senang dikenali sebagai HUBAHUBA.