Terbaik sepanjang zaman

kok dilipek sobosa kuku, kok dibontang sobosa alam,
kok hanyut dipinteh, kok tonggolam disolam,
kok datang biar nampak muko, kok poie biar nampak belakang,
kok jauh diimbau, kok dokek digamit,
seuntai salam, sejambak kato,
selamat meluncur, pembaco sumo.

Jumaat, 12 Disember 2008

Yoga adalah haram

sojak akhir2 nie, den ado dongar yang Yoga akan diharamkan di Malaysia.
tapi sobab den tak amik peculi pasal yoga... den pon tak amik peduli jugak pasal pengharaman eyh. tapi arini tetibo den tersosek ke blog The Yoga Instructor diaries... dan tibo2 den terpikir kenapo yoga nak diharamkan....

tak dinafi an laie yang masyarakat kito ni ramai yang cetek hal2 keagamaan. lopeih tu copek bona latah eyh. patut eyh bukak la minda tu dulu... ketahui kenapo yoga tu diharamkan...

dan setelah membaco hujah2 pengaharaman yoga...
maka den boleh terima dengan rela hati.

bukan eyh yoga tu haram sobab yoga tu senaman, tapi yoga tu satu ritual keagamaan...
tapi menurut yogi muslim, yoga yang diamalkan bukanlah bertujuan untuk ritual keagamaan. sebaliknya menjaga kesihatan.

pado muslim2 yang mengamalkan yoga, den cumo bagi pendapat den.
ciptakan satu senaman yang boleh diamalkan oleh muslim tanpa melibatkan perkaitan dengan agama len... itu sajo... [maybe bole bagi namo yola atau joga :p ]

ps: bukan nak memandai atau menghino sapo2... tapi sekadar pandangan peribadi...
"mencari dicari, dicari mencari"
ps2: mufti perlis, Dr. Asri memberi jalan memberi alternatif kepada yogi muslim, yoga boleh diamalkan tanpa membaca mentera.

6 ulasan:

irra berkata...

=)
yoga memang tak haram....
sila selidik lebih mendalam juga anda semua fikir yoga adalah haram...

~~@L0nG W@niE~~ berkata...

kan sonang kok semayong yo...laei longkap senman 1 bdn..boto x tuan punya blog?? hehehehe

hubahuba berkata...

to irra, yoga itu secara keseluruhannya haram, tapi mengikut pendapat dr Asri, dibolehkan senamannya sahaja tanpa mentera.

to along wanie, solat tu kewajipan. bersenam tu untuk kesihatan. solat bukan untuk bersenam. tapi natijah dari bersolat tu boleh juga sihat tubuh badan. rasulullah tak menghalang senaman, bahkan baginda juga bergusti, memanah dan menunggang kuda. kan Allah lebih suka orang muslim yang sihat?

Muiz In Da House berkata...

uik salin artikel ko?sonang yo kojo kau.... =D

Lina Chan berkata...

sy bkn pengamal yoga..
tak minat la dgn senaman2 ni..
lg suka guna mesin ogawa urut2 kaki.. hehe~

apapun yoga bukan haram..
btul la kata penulis.. tak payah nak baca2 mantera segala..

:)

hubahuba berkata...

to muiz (baby masyam berbulu bale)
sori skit, ni suma copy is right tau!

to Lina Chan...
saya ni juz menyampaikan... bukan peentu hukum...

ps: kalau nak ikot btol2 fatwa kebangsaan, merokok dah lame haram. tapi pak2 imam, bilal2, siak2 ngan makmum ade gak yang merokok. tak paham aku...

ps2: yang bukan islam sebok melatah pasal fatwa islam kenapa pulak?

Peluncur Professional

sapolah den ni....

Foto saya
given name is FAARIS, nicknamed hubahuba on the net. nama diberi ialah FAARIS. di internet saya lebih senang dikenali sebagai HUBAHUBA.