Terbaik sepanjang zaman

kok dilipek sobosa kuku, kok dibontang sobosa alam,
kok hanyut dipinteh, kok tonggolam disolam,
kok datang biar nampak muko, kok poie biar nampak belakang,
kok jauh diimbau, kok dokek digamit,
seuntai salam, sejambak kato,
selamat meluncur, pembaco sumo.

Selasa, 6 April 2010

Hari seorang budak

ghaso eyh ado tak orang yang nanyo napo la dio ni guno namo Eden Budak Nogori...
apo tak jadi eden anak nogori ko, eden orang nogori ko, eden orang minang ko, eden anak orang ko... yo tak? sobab eyh namo tu melambangkan watak seseorang. Eden Budak Nogori, dah torang lagi bersuluh, penulis memang seorang budak yang banggo berasal dari Nogori Sembilan.

Jadi, apo dibuek eyh budak ni?
Hari ini adalah hari yang agak unik berbanding hari-hari lain yang dilalui oleh budak ni.

Pagi2 dah poie kelas. Dalam kelas punyo lah mengantuk macam anak koala kek benuo ostrolia. sebagai langkah berjago-jago, [untuk mengelakkan sebarang insiden yang tak diingini], terpakso la budak tu kuar dari kelas.

Poie boli nasik lomak kek pakcik lori topi padang, siap ngan air tembikai laie... mmg sesuai untuk hari selaso yang paneh toreik ni.. makan pulak kek b awah pondok bawah tasik, kalau ado orang toman best jugak ni... tapi apokan dayo, budak laie, jangan nak menggata yo... sodap boto nasi lomak lauk sambal sotong...

Habih da konyang baru la buleh balik kelas. lopeih buek soalan yang pensyarah bagi, boleh da balik. eh, awal lagi ni... buek apo pulak yo? untuk mengisi maso lapang ni elok la kito online kojap. sambey2 tu buleh tolong urusan kek CC, kesian salman ni sorang2 yo.

Zuhur dah masuk, tak solat laie. Jadi, kek mano nak solat tuh? mosti lah kek surau yang ado ekon. barulah khusyuk. Kek surau jumpo pulak ngan ustaz kocik, panjang la borak eyh. "al fullus fi dunya al mampus fil akhirah" pepatah arab colop melayu mano la ni... al maksud, duit di dunia, bencana di akhirat... klaka la pulak bunyik eyh...

ghaso macam ado bondo tak solosai, mundar-mandir kek kolej. poie kodai. balik kolej. ha, baru igt ado hal yang bolom solosai kek school. poie school nak jumpo mr Ilango, tapi takdo la pulak dio. Jadi budak ni cubo la nak menyolosaian masalah eyh dengan bantuan kerani school. ternyato, urusan dokek school tak pornah semudah yang disangko. alih2, kito balik yang salah... ~~~salah kan ku jangan salahkanmu~~~ ...

dah kecewo masalah tak solosai, budak ni poie la melepak kek bistro. Bistro ni best sobab ado ekon. yang buek tak best eyh, dalam ekon pon banyak lalat? sambil2 minum kopi ais, tengok TV. eh, ado movie la. The Ramen Girl.

Al kisah the ramen girl...
Sorang pompuan dari USA poei JAPAN nak jumpo kekasih eyh. Tapi, sampai kek jopon, boipren eh tu pulak bz yo manjang, poie sano sini, sampai kono tingga la pompuan ni sorang2. Sekali tu, pompuan ni sodeyh bona ati eyh, boipren tak balik2.

Dio poie la kek sebuah kodai mi ni. Masuk2 yo kek situ, disobab an sodeyh bona ati eyh, dio pon nangih kek situ... dikoba eyh [dalam English] "sepupu den dah dapek PHD. den ntah papo ntah buek kek sini. sojak kuar kolej, takdo buek papo, walaupun ponah jadi pelajar cemorlang. den igt, den dan cukup berani datang sini, jumpo boipren, tapi, da kono tinggal pulak." tuan kodai yang sepatah haram tak paham english tu pon poning. apo la kono eyh pompuan ni,lapa agak eyh. jadi, tuan kodai tu pon bagi la Ramen Soup kek dio. Habih disopah eyh :p

Bilo nak bayar, isteri tuan kodai tu cakap tak payah. Nak dipendekkan cito, pompuan ni nak belaja buek ramen, jadi dio minta tuan kodai aja dio. Sobolom tuan rumah ajar dio buek ramen, macam dio kono doro. tujuan eyh, tuan kodai tu nak tgk betapo kuek semangat eyh. masalah komunikasi bukanlah masalah utamo, tapi masalah tak paham, tak mengguno an hati dalam memahami menjadi sobab susah nak blaja.

nak dipendek an cito laie, pompuan tu dah pandai buek ramen, tapi ghaso eyh x sodap bona. Apo yang takdo? sumo teknik tuan kodai dah aja. kebuntuan, tuan kodai ni bawak la pompuan ni balik kampung, jumpo omak eyh. Omak eyh cubo la ramen yang dibuek pompuan tadi, dan omak eyh koba [dalam Nipponggo], "ramen ni takdo perasaan. buek ramen bukan takat guno otak, kono ado perasaan. Bilo masak ramen, macam bagi hadiah kek pelanggan. Ramen tu akan jadi sebahagian diri pelanggan. Jadi, kono masukkan kasih sayang dalam ramen tu. baru la menjadi." mendalam maksud eyh tu...

last skali pompuan ni ado ujian. tok guru kepado tuan kodai nak datang ghaso ramen yang dibuek pompuan tadi, macam nak bagi ijazah la, pengiktirafan. tapi, tok guru tak bagi pengiktirafan eyh, sobab ramen pompuan tu tak macam yang diajar oleh tok guru tuh kek tuan kodai. macam mano pon, pompuan tuh totap dah buek sesuatu yang sodap pada pandangan tok guru ramen ni.

bagi seorang tuan kodai ramen, mempunyai pewaris adalah suatu kebanggaan. jadi, pompuan ni secaro tak langsung, da jadi pewaris pado ramen tuan kodai. dan pompaun tu pon bukak kodai ramen dio sendiri, The Ramen Girl.

abih dah satu muvi. air pon dah abih. apo nak buek laie? ha, jom poie tesco. tak pornah laie budak ni poie tesco nek bus kolej. selalu tu nengok yo orang lain poie. ari ni nak cubo la. tanpo sogan silu, budak ni pon ko Tesco, menumpang bas kolej. Macam2 bondo polik ado kek tesco ni, tak pornah ado kek CapeTown Legenda. itu nak, ini nak, tapi duit takdo. jadi, kono la pilih2...

akhir sekali, budak ni dah abih an onam puluh ringgit boli macam2 bondo. dari makanan sampai la makanan. eh. samo. sumo eyh makanan. haha. balik tu, ujan lobat la pulak. ini yang tak goma ni. nasib baik la bas parking dokek yo ngan kawasan todoh. takdo la basah bona. borek juga barang2 ni, dongan roti perancis eyh yang panjang laie... memang agak somak jugak la dalam bas.

alhamdulillah budak ni selamat sampai ko kolej. dapek la menaip entri ni ha. sekian ajo hari seorang budak.

Moral of the day
-ekau pikey la sendiri

Tiada ulasan:

Peluncur Professional

sapolah den ni....

Foto saya
given name is FAARIS, nicknamed hubahuba on the net. nama diberi ialah FAARIS. di internet saya lebih senang dikenali sebagai HUBAHUBA.