Terbaik sepanjang zaman

kok dilipek sobosa kuku, kok dibontang sobosa alam,
kok hanyut dipinteh, kok tonggolam disolam,
kok datang biar nampak muko, kok poie biar nampak belakang,
kok jauh diimbau, kok dokek digamit,
seuntai salam, sejambak kato,
selamat meluncur, pembaco sumo.

Khamis, 10 Disember 2009

Cuti-cuti luar negeri: Batu pahat [Part 2]

Hari kedua bermula dengan solat subuh. Kami bawa sejadah dari rumah... lopeih tu ubah suai bilik hotel supayo buleh meuk nak jemaah 3 orang...

solosai solat subuh, eden ngan mak abah den pon siap2 nak poie sarapan kek lobby. dapek "coplimentary breakfast" dari pihak hotel. jadi memang x lopeih peluang la kan... habis segalo bondo yang ado kek buffet tu den tolan...

lopeih tuh, kami poie ko pejabat ugamo batu pahat, Majlis Agama Islam Johor daerah Batu Pahat. tugas den yolah menjalankan bancian atau mendapatkan maklumbalas dari asnaf atau penerima zakat berkenaan keberkesanan agihan oleh pusat zakat.

pagi yang indah ni, den cumo dapek interbiu duo orang yo... aih parah. ramai yang tak datang ko pejabat ugamo sobab bantuan masuk terus melalui bank. jadi tak ramai la yang datang ko pejabat ugamo.

tongah ari tuh kami poie makan nasi beriani gam. nasi beriani gam adalah makanan yang popular kek batu pahat. hari tu den makan kek nasi beriani gam mat shah, gerai kat medan selera tepi sungai.

potang tu, kami poie cari asnaf pulak. poie dari rumah ko rumah. ado la dapek sorang laie den interbiu. punyo la banyak ghumah poie, sebuah yo yang boleh interbiu...

kami pon balik ke hotel. potang tu abah den ajak jalan2, tegok batu pahat. sambil cari rumah asnaf, sambil tengok batu pahat.

kami pon bergorak menuju ko pantai minyak beku. pantai ni agak berbatu dan den ghaso tak bapo sesuai la nak mandi. tapi pemandangan eyh memang la lawa. sompek la mak abah den bergambar. den pon x lopeih an peluang jugak.

dah dokek maghrib kami balik semulo ko hotel. sompek la berpusing2 kojap kek bandar batu pahat. lopeih solat, kami tunggu famili pakcik den pulak. pakcik den koba nak belanjo makan malam.

dokek pkol 9 malam, pakcik den sampai. dio bawak kami poie makan kek bukit pasir. bukan makan pasir la... namo tompek tu bukit pasir. nak buek camno, bukan den yang bagi namo. restoren yang dituju ialah Daddy's Village. restoren ni restoren cino, tapi ado logo halal jakim. pakcik den cakap, tukang masak eyh melayu... den ikut an yo lah. makanan eyh memang lain dari yang lain. kito kan selalu makan masakan melayu yo. sekali sekalo makan masakan cino baguih jugak la kan...

den tak tau bapo pakcik den bayar untuk makan malam tuh.. dapi den ghaso tak kurang 200... osah maha eyh...

balik tu kami singgah kek umah pakcik den kek bukit sago... lupo plak den namo taman eyh... dah lepak2 kojap, pakcik den anta kami balik semulo ko hotel. ponek boto ari ni...

[sambung laie la... esok ari last :p]

Tiada ulasan:

Peluncur Professional

sapolah den ni....

Foto saya
given name is FAARIS, nicknamed hubahuba on the net. nama diberi ialah FAARIS. di internet saya lebih senang dikenali sebagai HUBAHUBA.