Terbaik sepanjang zaman

kok dilipek sobosa kuku, kok dibontang sobosa alam,
kok hanyut dipinteh, kok tonggolam disolam,
kok datang biar nampak muko, kok poie biar nampak belakang,
kok jauh diimbau, kok dokek digamit,
seuntai salam, sejambak kato,
selamat meluncur, pembaco sumo.

Sabtu, 8 Ogos 2009

Melayu Merdeka!



Tanah Melayu ni hak milik kito.
Jangan biarkan jatuh kek orang lain.
Bangunlah dari mimpi-mimpi indah.
takdo makno eyh kalau esok luso kito ni jadi pedagang kek tompek sendiri...

bukan mudah untuk kito mengecapi kemerdekaan hari ni...
aman takdo porang, bukan macam kek kashmir, kek palestin, kek iraq!

kito ni paling mudah nak cari ilmu. Universiti setiap nogori ado. kedai buku merato tompek. internet bersepah2. kek terminal 1 ado free wifi, kek batu 4 PD pon ado free wifi. Perpustakaan bukan eh berkunci. yang berkunci tu akal. buka skit minda tuh. jangan ditutup. jangan dibiar tak berfungsi, nanti berkarat langsung rosak... tak buleyh guno laie.

Guno an lah kederat yang ado ni, ambik la sebanyak mungkin ilmu... jangan ditangguh-tangguh... kito da takdo maso. isi setiap ruang yang ado untuk mencari dan memantapkan ilmu.

banyakkan berdiskusi dari berdemonstrasi. kok dilayan perasaan tu tak kemano do... banyak laie bondo ponting yang perlu dibuek.

Ingat, negaro kita tanggungjawab kito. Satu malaysia yo yang ade kek dunio ni. mano ado malaysia lain??? kok ado bagi tunjuk kek den. den nak jugak poie melancong ko situ.

Pertahankanlah negaro yang satu ni. Merdeka bukan kek namo yo, merdeka tu bosa makno eyh. Merdeka tu ialah warisan nenek moyang kito. Merdeka tu ialah nikmat allah yang sangat2 berhargo. Merdeka tu ialah ujian untuk kito. Sombuhkanlah diri kito ni dari penyakit cintokan dunio. Kok mato tu asyik berpinar yo tengok duit, bawak2 la beristighfar... duit tu habih2 kumpo pon tak bawak poie kubur pon... harto tu gunokan kek jalan yang boto... bukan berpoyo-poyo...

Merdeka lah...

Tiada ulasan:

Peluncur Professional

sapolah den ni....

Foto saya
given name is FAARIS, nicknamed hubahuba on the net. nama diberi ialah FAARIS. di internet saya lebih senang dikenali sebagai HUBAHUBA.