Terbaik sepanjang zaman

kok dilipek sobosa kuku, kok dibontang sobosa alam,
kok hanyut dipinteh, kok tonggolam disolam,
kok datang biar nampak muko, kok poie biar nampak belakang,
kok jauh diimbau, kok dokek digamit,
seuntai salam, sejambak kato,
selamat meluncur, pembaco sumo.

Ahad, 15 Februari 2009

Naza Bistari yang canggih...

Naza Bistari 206 ialah sebuah kereta yang canggih, yang papa den boli untuk kegunaan mama den poie skolah...
semalam kami poie ko Palma Jaya Peradana, Paroi, ado konduri kawan mama den...
sampai yo kek tompek kenduri, parking toruih poie makan. lopeih makan nak poie Klang plak, sobab nak menziarah adik den yang kek KISAS tuh...

lalu den poie lah kek keto...
start enjin...
TEK!
TEK!
TEK!
eh apsal x start2 nie...
dan satu yo kek palo den time tuh... bateri da kong...
lalu den poie la bagitau papa den bateri da kong...
mako sangkutlah kami 2 jam kek umah kenduri gara2 bateri kereta kong...

bila pomen sampai dan tuka bateri... anta dio balik bengkel kek senawang...
keto berjalan dengan lancar...
pomen cakap nak ketat kan lagi bateri... so tutup enjin... ketatkan bateri...
bilo nak balik yo..
TEK!
TEK!
TEK!
adoi ai...

Immobalizer plak...
jonuh jugak la mencari caro nak mengatasi immobalizer tuh...
den tepon la sepupu den... suro dio tolong amik...
dan lopeih tu pomen tu cakap...
kawan dia da aja caro nak overcome immobilizer...

ini taktik rahsia...

cara2 nak overcome immobilizer kereta NAZA bistari 206...
1 - tutup enjin dan buka bonet
2 - buka kepala bateri negatif dan asingkan dari bateri
3 - biarkan 5 minit
4 - pasang semula stelah 5 minit berlalu
5 - kunci kereta
6 - buka kunci
7 - start sistem elektrik keta. jgn start enjin dulu.
8 - biar komputer keta cek enjin dulu. tunggu 6 saat
9 - lepas 6 saat baru start enjin.
10 - kalau x hidup ulang langkah 7, 8, 9 untuk kali kedua.
11 - jgan matikan enjin, kalau mati kena ulang langkah satu sampai 10.

ha bestkan? sejak pagi tadi kojo den ialah buka tutup kepala bateri. tiap kali nak jalan yo kono buek camtu. esok poie somban nak poie programming semulo immobalizer tuh...



Trivia
1: Naza guna bateri Leko, baru 11 bulan da kong.
2: Immobilizer juga boleh diatasi dengan mencabut fiusnya.
3: Naza service center tutup pada hari ahad. [pada hari sabtu separuh hari]
4: Naza Careline suro call AAM bila kita call mereka.
5: Palma Jaya Perdana ada banyak tanah kosong.
6: di Paroi xdo kodai bateri
7: orang kenduri memang sibuk tapi masih prihatin
8: katering kek kenduri tu tak sedap
9: cak lempong ialah band musik tradisional... mereka lebih underground dari indie band.

------------------------
amaran dari pihak EDBUNO
tips yang dipaparkan diatas ternyata tidak betul dan sekadar andaian orang yang bongok. Sila ikut atas kebongokkan anda
------------------------

3 ulasan:

MuhD NoR AzyM berkata...

aih..kete ni kan kete colup..mmg la camtu..haha

hubahuba berkata...

oit bai.. cakap elok2 skit a... ini keta pasang saja MSIA tau... keta Peugeot gak...
kete nie memang xde masalah... cuma kali ni memang allah saja nak uji... sabar aje la...

MuhD NoR AzyM berkata...

nasib ko la labu..haha

Peluncur Professional

sapolah den ni....

Foto saya
given name is FAARIS, nicknamed hubahuba on the net. nama diberi ialah FAARIS. di internet saya lebih senang dikenali sebagai HUBAHUBA.