Terbaik sepanjang zaman

kok dilipek sobosa kuku, kok dibontang sobosa alam,
kok hanyut dipinteh, kok tonggolam disolam,
kok datang biar nampak muko, kok poie biar nampak belakang,
kok jauh diimbau, kok dokek digamit,
seuntai salam, sejambak kato,
selamat meluncur, pembaco sumo.

Isnin, 20 Oktober 2008

Meleset laie.......

memang x dapek nak elak dah....
kemungkinan bosa tahun dopan meleset laie......
apo yang meleset eyh?
EKONOMI lah.. apo laie kan.... tapi kok jangkaan eyh meleset, solamat la den...
tapi kok ikot logik eyh.. memang kompom la ekonomi meleset...

apo punco eyh melest laie nie?
kok tahun 1997 dulu, satu asia torok krisis ekonomi eyh...
yang tahun dopan ni pulak, bukan asia yo, satu dunio...
sobab eyh, kejatuhan ekonomi amerika nun...
sobab kebankrapan beberapo bank2 bosa kek amerika tuh, macam Lehman brader ngan Fennie Mae tuh, mako ekonomi amerika x stabil.
pengaliran wang teronti sobab orang da xboleh borutang, dan utang yang sedio ado x bobayar. torok boto lah amerika taun nie.

somalam tuk najib ado koba nak bagitau boborapo langkah nak mengatasi kemerosotan ekonomi nie....
tapi den da cari kek tenet, takdo pulak langkah eyh kek tenet nie.
esok baru kuar agak eyh.
starbiz 26888 yang den langgan kek enpon ni pon asyik sebok pasal pemilihan parti yo.
menyampah pulak den. ghaso cam tertipu plak. takdo nak cito pasal ekonomi pon. kalo bukan pasal parti tunjuk eyh saham. itu yo. aih saba yo lah. tapi kalo tgk yang saham tuh... sumo cito jatuh yo plak... uih... ni meleset nie...

sekarang ni memang da tak buleh nak lari dari kenyataan, bahawo yang kayo akan toruih kaya dan yang miskin akan makin miskin...
sobab eyh, yang kayo tuh dio memang dah ado network. sonang yo nak buek macam2. kok nak meniago ini, jumpo orang ini. kok nak meniago itu, jumpo org itu. yang miskin ni pon ado yo network eyh, tapi network warung kopi (dok lepak borak2 isu semaso sambil berlagak macam YB), network pasar mini (boli barang buleh utang), dan x lupo network pak man telo. sian eyh org miskin...

walau apopon, yang bakal terjadi kek dopan mato nie, kemelesetan ekonomi. jadi, berati-ati lah yo, jangan sampai kito merono sok. amik la apo2 langkah yang patut, mcm mulo menabung aliran tunai, jimat berbelanjo, cari alternatif kot2 kono buang kojo sok. jgn nak heran la kalo sok ado yang kono buang kojo. memang tiap kali ekonomi meleset itu la yang jadi. faham2 yo lah.

den pon da ponek menaip nie... nanti-nanti lah bagitau langkah nak mengatasi kemelesetan ekonomi tuh....

Eden Budak Nogori.

Tiada ulasan:

Peluncur Professional

sapolah den ni....

Foto saya
given name is FAARIS, nicknamed hubahuba on the net. nama diberi ialah FAARIS. di internet saya lebih senang dikenali sebagai HUBAHUBA.