Terbaik sepanjang zaman

kok dilipek sobosa kuku, kok dibontang sobosa alam,
kok hanyut dipinteh, kok tonggolam disolam,
kok datang biar nampak muko, kok poie biar nampak belakang,
kok jauh diimbau, kok dokek digamit,
seuntai salam, sejambak kato,
selamat meluncur, pembaco sumo.

Sabtu, 16 Oktober 2010

jalan yang tidak diambil

kalau si robert frost buleyh menulis sebuah sajak yang bertajuk road not taken, kenapa kita tidak menulis sajak jalan yang tidak diambil?

tapi, itu bukan persoalan eyh skang. apo yang den nak cito kek sini, ialah perasaan kesal kito. adakah kito kosa sebab salah ambil keputusan?

kesal itu ialah suatu perkara yang bagus sobona eyh. sobab itu bilo nak bertobat, pertamo sekali kito kono menngesali. kalau tak, tak sah tobat eyh...


yang menjadi masalah, apobilo kita menyalahkan takdir, dan beranggapan andai kito mengambil keputusan sebaliknya, sudah tentu tak jadi begitu begini. itu bukan kosa an, itu merungut namo eyh. itu yang den blaja dulu, buleyh meyimpang dari akidah, sobab berputus harap dari rahmat allah.

"kalaulah aku x buat macam ni dulu, mesti tak jadi begini begitu... da nasib badan..."
ini ialah keluhan... bukan kesal. orang kosa takdo maso nak merungut mengeluh. ini nada orang kecewo, dan berputus asa dari rahmat allah.

"eh.. ape aku dah buat ni... ah ni dah salah.. aku kena betulkan!"
ini pulak baru lah kosa. orang kosa sedar akan apo yang telah berlaku, dan mengambil tindakan untuk mengubah eyh.

kesal itu sendiri membawa erti tak sonang ati... jadi bila berlaku sesuatu, atau berbuek sesuatu yang tak baik, insan itu akan meraso tak senong ati. gundah. gelisah. itu tando-tando kesal.

jadi, ado ko patut kito tiba2 memikir an semulo berkenaan "jalan yang tidak diambil", lalu mengeluh mengenai eyh? atau kito kono berbanggo sobab kito menjauhi "jalan yang tidak diambil" itu? ado kah itu matlamat hidup kito? untuk merungut dan berbanggo?

bilo bercerito tontang "jalan yang tidak diambil", secaro spontan akan timbul 2 jonieh ni, mengoloh atau banggo. satu pihak beraso kecewo dengan keputusan yang diambil, lalu satu pihak lagi berbanggo sobab dio tak ikut keputusan tu. bukankah keduo-duo eyh tercela?

dan dalam bab membuat keputusan, orang melayu tak pornah lari dari istilah istikharah. tapi ternyato, kesilapan dan sikap sambil lewo telah mengakibatkan salah faham yang teruk dan patut dikosa an. mengharap petunjuk dari mimpi, tanda2 atau mencabut undi bukanlah istikharah yang bona. sebaliknya, taqwa dan ikhlas dan keimanan akan ketentuan allah itulah sebenar-benar istikharah. ini bukan lagi masalah kaifiat, tapi sudah menjadi masalah pemahaman dan kesedaran.
[~Rujukan tambahan~]

Den tak nak melotakkan kesalahan kepado buku, cikgu di sekolah, penulis buku teks hatta kementerian pendidikan sekalipun sobab mengajarkan den "the road not taken" .den soda, ilmu itu pemberian allah, dan allah sesungguh eyh pemilik sekalian ilmu, serta telah mengilhamkan manusia perkara baik dan buruk. jadi, dengan akal sihat kita, patut eyh kito menilai balik, apo yang kito lalui sehari-hari, yang baik dijadikan pedoman yang jahat dijadikan sempadan.

dalam menghadapi kehidupan seharian, setelah apo yang den lalui untuk saban tahun, den soda den memang tak patut merungut. apo yang den patut buek ialah, beraso kosa atas kesilapan lalu boto an. yang mano dah lopeih tu, memang takkan dapek diputar semulo. maaf dan tobat ajo lah penyelesaian sementaro. tapi mano yang bolom sampai tu, kito kono la mulo bersedio.



jalan yang tidak diambil,
bukan perkara yang layak dipertikai,
kerana ketika nyawa diambil,
iman taqwa digunapakai...

All the best for the coming days

Tiada ulasan:

Peluncur Professional

sapolah den ni....

Foto saya
given name is FAARIS, nicknamed hubahuba on the net. nama diberi ialah FAARIS. di internet saya lebih senang dikenali sebagai HUBAHUBA.